Fredag....hela veckan?

 
 
Återigen är det Fredag!
Var tog denna vecka vägen liksom !?
Det okända skulle egentligen ha kommit i Onsdags men vi fick skjuta upp det (igen) för hela veckan har bestått av telefonsamtal,försäkringsbolag,planera och fundera....
Förra gången det okända skulle komma åkte vi på magsjuka blandat med förkylning!
I måndags kväll tog jag mig ut med syrran och kollade lite på eländet....men i Tisdags kom mamma och tvingade med mig ut i dagsljus....alltså fy sjutton!
Det är helt sjukt!
Dom annars så maffiga bjälkarna är som tändstickor och i vissa av dem hänger det barstolar,dock utan sits!
Murstocken med bakugnen är så fantastiskt vacker!
Den antika kassaapparaten som jag fick av mamma finns skalet kvar av....gräsklipparen är typ borta men rattstången står upp genom allt de förkolnade....
 
 
 
 
 I Onsdags fick vi träffa vår skadereglerare från försäkringsbolaget....
En otroligt sympatisk byggnadsingengör som inte alls tyckte att det var konstigt att vi känner som vi känner över branden och det var faktiskt riktigt riktigt skönt!
Eller som han själv sa "en lada är en lada,det här är ingen lada,det här är ett rent hantverk rakt igenom" ....
När han sa den meningen kände jag TACK med stort T !
 
Det är en jäkligt lång prosess som ska påbörjas.....det är inte "bara" att börja riva och snickra.....
Kommunen måste blandas in för olika tillstånd,det ska vara rivningstillstånd och gud vet allt.....det var så mycket information så jag minns knappt hälften.
Tidsmässigt tippade han på att om alla tillstånd går enligt planerna så är byggnaden återställd tills TIDIGAST sent i höst....
Jag höll på å slå på rygg!
" sent i HÖST !? " hojtade jag typ ganska högt och stirrade på karln!
Alltså VAR ska vi ha alla grejer?
Men så kom jag på! Vilka grejer?
 
Idag får vi ivf hit en isolerad container som vi kan ställa in cyklarna och Teds gamla moped i .... men vi måste komma på en bra lösning för annat också som numera inte kommer att kunna förvaras i det annars så praktiska förvaringsutrymmet....jag som avskyr att ha hallen full av ytterkläder och skor får nog vacker ha precis ALLT framme hädanefter....nog för att vi har ett relativt stort hus,men det är noll med förvaringsmöjligheter och hallarna är långsmala med fönster och dörrar på varje vägg....typ så är varje rum så det är skitsvårt att ens klämma in fristående garderober och byråar....
 
Det var inte direkt kul att sitta där vid köksbordet och gå igenom allting och jag märkte att han inte ville säga rakt ut att en rivning av alltihop är det absolut enklaste och antagligen helt nödvändigt eftersom precis allt är SVART av sot....men han försökte försiktigt säga att det "nooog" var så men att man "kaaaanske" kunde spara delen som är ut mot vägen med utedassen .... jättehyggligt och omtänksamt men även fast jag är kvinna och helt okunnig om byggkonstruktion så fattar även jag även om jag inte vill.....
 
Just nu har jag bara lust att säga "Hörrö du,vi skiter i det här va! Vi klarar oss utan uthus,bara vi får ett par containrar!!!"
Vår tomt kommer att vara en enda byggarbetsplats till i höst,våra ungar kommer att älska sommarlovet när det är riv och röj från tidiga morgonen
 
Nu ska jag försöka somna om en stund till!
Teddan och jag ska försöka ta oss iväg och inhandla pulkor,stjärtlappar,vinterkängor och termobraller idag,men först lite mera sömn!