Att tvinga människor är inte lösningen!

 
Såg ett inslag på nyheterna här om dagen,där man berättade att utaget av pappledighet ökat med ett visst antal procent,minns inte hur mycket....
Den ena nyhetskanalen sa enbart positiva saker medan den andra hade med någon bättre vetande som berättade att man såg att även om kvinnan var den med högst inkomst så tog ändå kvinnan ut fler dagar än mannen!
 
Jag kan absolut inte förstå varför inte jag som mamma och Ted som pappa själva ska få bestämma över vår egen föräldrarledighet !
Är det inte vi som lever ihop som familj som själva vet vad som är bäst för oss och vad vi vill?
Var tog valfriheten vägen?
 
Ted är en jättebra pappa på många sätt men får vi välja hur vi vill fördela,hur vi vill ha det och välja vad som känns bäst för oss så är det faktiskt så att jag absolut vill vara hemma och har alltid velat vara hemma med våra barn!
Om vi nu ska dra in jämställdheten i det här så jämställer vi allt det övriga väldigt bra ändå.
 
Jag har varit hemma och den som är hemma gör de man hinner med och orkar med,sen att jag många gånger nästan haft prestationsångest för att jag känt att jag verkligen inte hinner allt jag vill är en annan sak.
 
Här hemma hjälps vi åt i möjligast mån....
Ted gillar att tvätta så han är överlag den som tvättar mest och viker och parar ihop strumpor.
Däremot är han sämre på att plocka in tvätten så de gör jag ;)
 
När han har varit pappaledig med våra barn har han alltid hunnit mycket mer än jag,hemmet har alltid varit städat,tvätten tvättad och han far som en virvelvind ;)
Vad de beror på är att jag prioriterar annorlunda än honom,jag sitter gärna och ritar med barnen,släpar fram glitter som sätter sig överallt så det tar minst 6 månader inna hemmet är fritt från glitter när vi suttit och pysslat ;)
Jag gillar att gå ut och har inte problem med att lämna hemmet som är i kaos för att gå ut i skogen.....medan han är en sån så allt ska vara klart INNAN man förlustar sig med picknick i skogen!
 
Jag har aldrig klandrat honom för hans val,hur han vill spendera och göra när han är pappaledig,vi fungerar och prioriterar bara olika :)
 
Nu har han som sagt tagit ut föräldrarpenning med våra barn så varför gnäller jag då över att ytterligare en tredje månad märks med PAPPA?
Jo av den enkla anledningen att jag tycker att det är VI som ska ha rätten till en egen valfrihet!
Vi är en familj,vi har varit tillräckligt vuxna att ta beslutet att skaffa barn och därmed är man väl införstådd med vad det innebär när det kommer till arbete,förlust av inkomst osv osv....
 
Ted har absolut inte samma ro som mig!
Han är mer rastlös och han har ett större behov av att komma hemifrån,få träffa arbetskompisar och göra av med all den kroppsliga energin som han har,genom att slita sig fullkomligt färdig genom ställningsbygge.
 
Jag däremot har alltid njutit till fullo av mina föräldradagar jag spenderat med barnen!
Jag bara älskar att få tillbringa all min vakna tid tillsammans med barnen även om man ibland varit helt slut pga vakna nätter.....
 
Att en pappa väljer att INTE ta ut pappaledighet betyder ju inte att han är en sämre pappa!
Jag anser ivf inte det....
Finns det verkligen någon som ens tycker det?
Ärligt talat är jag grymt besviken att politikerna drev igenom detta och tog ifrån mig och alla andra familjer valfriheten att själva få bestämma!
 
Skulle vi få barn idag skulle de innebära att jag antingen fick vara hemma med barnet 3 månader utan ersättning eller helt enkelt skola in barnet inom barnomsorgen tidigare....
Det sista alternativet är inget vi skulle välja!
Självklart är vi jättetacksamma att det ens finns föräldraledighet och föräldrapenning!
Men att tvinga fram en jämställdhet inom föräldrarledigheten är väl ändå inte rätt väg att gå?