100% ska det va!

 
En ny dag på Södernäset med lite soool :)
 
 
Nova-Li sussar fortfarande!
Både hon och jag somnade samtidigt igår kväll och redan vid 5 i morse började jag skruva på mig....eller rättare sagt ryggen.
Har fått en sättning långt ner som sjutton så det känns som om jag har ett kvastskaft uppkört eller nerkört,välj själv ;)
 
För nästan en vecka sedan råkade Nova-Li bränna sig på ett värmeljus....
Jag uppfattade det inte som någon "större" skada alls....hon hade helt enkelt bränt sig och stearinet satt fast på fingret typ.....
Försökte skölja bort det "vita" stearinet,men nä de ville sig inte....flertalet gånger sa både Ted å jag att "vad tålig hon är som inte gnäller nämnvärt liksom"...
 
Vi gick och la oss och då först blev hon lite orolig och ville kyla fingret i vatten av och till....jag inboxar Mona som rabblar ramsa och tillslut somnar hon :)
 
Dagen efter är det mer som en skorpa ovanpå och allt ser mycket större ut....
Men vem åker till akuten,jag menar,den ändå så belastade akuten för att man har bränt sig "lite",det är ju inte fara för livet liksom!
Och vc? Vår kära vårdcentral som aldrig någon får tid hos....det kändes verkligen inte berättigat att uppehålla en tid för ett litet finger...och hon klagade inte heller speciellt!
Nån gång ibland sa hon "aj" "Nåali ont".... men hon höll så fint bort fingret från saker och ting så det funkade bra ändå med ett plåster på.
 
I Söndags visade det sig att hon hade ont i handen och den oskadade delen av fingret....men INTE på själva brännskadan....fingret var alldeles illrött,så vi ringde 1177 igen och då sa man att vi skulle ta oss till akuten.
 
Och väl där kände jag mig som världens sämsta mamma!!!
 
Läkaren kunde klämma och trycka hur mycket som helst så länge det var i det gäggiga såret men klämde dom på nedre delen av fingret eller handen så gjorde det jätteont :/
Alltså jag trodde jag skulle kräkas när dom petade och tryckte i såret!!!
Jag avskyr sånt!!
Hon har inte bara bränt sig "lite"....det är en tredje gradens brännskada där nerverna i fingret är avbrända....det är därför hon inte haft så ont i själva såret :/
 
Det var därför det INTE blev någon blåsa utan bara vitt för att det tagit sig igenom alla lager ner till själva köttet (urk är bara förnamnet) ....
 
Jag hade inte en aning om att det funkade så här när man bränner sig!
Pojkarna har bränt sig och alltid gråtit lika mycket så vi tyckte enbart att hon var såå duktig som inte brydde sig så speciellt mycket!
Ni vet! En tålig liten tjej....jo tjena !
 
Ikeas ljus kommer jag aldrig mer att använda!
Det är paraffin och oljor....gissa hur varmt de blir när det brunnit så länge att allt är bara flytande som vatten....
 
Självfallet ska INTE barn leka med ljus och heller inte vara i närheten av ljus....men nu blev det som det blev.
Hon välte ut en liten ljuslykta och vips så var olyckan framme...
 
Naturligtvis kunde jag inte låta bli att läsa lite :P
Ljusen blir inte nebart jättevarma,dom är även giftiga :-O
Skulle alla i Sverige sluta använda paraffin-värmeljus minskar vi koldioxidutsläppen med lika mycket som om vi tar bort 15 000 bilar från våra vägar !
 
Hela mitt hem lär ju vara som ett enda stort koldioxid moln :P
 
Så hädanefter är det 100% stearin som gäller här hemma!
Bland annat Clas Ohlson har 100%-iga värmeljus :D
 
 
Så kom ihåg!
Bränner sig barnen och inte gapar och skriker så SKA det kollas upp!!!!!