Grunden är grunden till ett lyckat projekt!

Lite halvtrökigt väder är det allt,man skulle kunna sätta sig ner och deppa ihop i soffan men visst är det ändå ganska skönt med några regniga dagar så man hinner med sånt som inte hinns med vid solsken.
Efter strålande sol och Bonings-flytt var våra tvättkorgar överfulla precis lika överfulla som kassarna med vikt tvätt var!
Det blir ganska mycket tvätt med 4 barn och 2 vuxna,ibland önskar jag att vi hade 2 tvättmaskiner och framförallt en tvättstuga!
 
MEN!
Om man inte vill tvätta,eller om man har dåligt med göra mellan maskinerna så kan man alltid måla ;)
Jag har ju målat ett ex antal möbler senaste åren och lärt mig av massor av misstag.
Via google kan man hitta många bra tips som man även kan strunta i för det känns alltid så omständigt!
Men faktum är att alla tipsen om tillvägagångssätt är i princip sanna.
Kvalitén på fägen är faktiskt A och O.
Billig färg=sämre resultat
Och framförallt så är sanningen att grundfärg is tha shit !
 
Ska man desutom måla gamla möbler så är grundfärg verkligen en investering!
Och då grundfärg med spärr!
Har grundfärgen en spärr i sig så behöver man i princip inte oroa sig för att gamla ringar efter kaffekoppar kommer fram.
Jag körde med Beckers 4 i 1 förut,tyckte den var bra,både spärr,kvistlack,grundfärg och täckfärg i en och samma hink.
Den var min favorit tills jag sprang på Jotun's kvist och spärrgrund!
 
 
Vilken dröm :D !
Jisses! Allt går som en dans !
Som målarkludd är det som en uppenbarelse när man hittar en färg som passar perfekt och genast intar Ernst hela kroppen och man närstan vill äta upp färgen OCH hinken ;)
 
En annan miss jag gjort många gånger är att jag är expert på att välja för breda penslar....mer pensel för pengarna liksom ;)
Skitpenslar går helt bort! Det finns en anledning till varför dom är billiga och att resonera att man kan måla grundfärgen med skitpensel för att SEN använda den lite dyrare penseln till täckfärgen är nånsens!
Grund är grund,fuskar du med grunden blir inte täcklagret heller bra!
 
Just nu flödar kreativiteten på målningsfronten här hemma,ett bord är redan klart men jag har en hoper små och mellanstora bord med lejontassar kvar och det ska bli en fröjd att få sätta klorna i dem