Pengaslukare!

 

 
 
 
 
 
 
Nämen,titta titta ytterligare ett inlägg ;) Det tar sig sa mordbrännaren :P
Närmare en veckas tandvärk är nästan över :D ! Nog för att jag har nervsmärtan from hell som gör att jag inte kan sova,men ändå otroligt skönt att veta att tandjäkeln är borta :D
Emil i Lönneberga har fel,för det säger inte ploff när en tand dras ur,det är mer som LIna säger....den segas ur ;)

Att gå till tandläkaren är fasiken inte billigt alltså! Gaaah bävar lite för slutsumman kan jag säga....men det blir bra i slutendan och det är ju det som räknas :)
 
Något jag däremot känner mig aningen irriterad över är hyrorna vi som har butiker på orten betalar!
Eller irriterad,jag är lite fundersam över hur man resonerar.

Det pratas ofta om hur väl man vill "landsbyggden",man vill ha levande små orter gärna med både ICA och KONSUM,blomsteraffär,klädbutik mm mm.
 
Östhammarshem hyr ut flertalet butikslokaler här på orten till något som jag personligen anser är sjuka hyror.
Jag var nog ganska lam till en början när det gällde hyrorna för butikslokalerna här på orten,eller kanske lite förlamad rättare sagt.
Visst jag ifrågasatte men fick förklarat för mig att det är så här marknaden ser ut. Marknadspriset ni vet och jag nöjde mig med de svaret .....

När jag senare av nyfikenhet började kika runt vad det kostar på andra orter blev jag mäkta förvånad!

Skulle jag hyra en lokal relativt centralt  i Uppsala,det finns flertalet lokaler i nybyggnationerna runtom city,då hamnar jag på en snarlika hyra.
 
Att en så liten ort som vår faller under snarlika hyror som en så pass stor stad som Uppsala känns nästan löjligt!
Tyvärr Östhammarshem jag inte tycka att det är "okej" !

Jag blir aningen förbannad när man vitt och brett pratar om att man vill ha en "levande" kommun med attraktiva orter att bosätta sig på/i eller hur man nu säger.

Om vi tar exemplet inne i Uppsala,ett totalt nybygge med toppfräsch lokal både utvändigt och invändigt till en hyran på ett par tusen mer än det jag har.
 
Nog för att jag fick min lokal ommålad men fönstren är från 1961 och om jag öppnar dem får jag oftast inte igen dem utan måste ringa efter någon stark människa oftast min kära make,som får komma och bända igen dom där förbannade bananformade fönstren!
Har jag en kund eller någon jag känner i butiken brukar jag be om hjälp,för trycker någon in fönstren utifrån kan jag lyckas få igen dem.....

När jag frågade om det fanns planer på att byta fönstren så blev svaret blandkt NEJ!
Varför? Jo för det där är riktiga kvalitétsfönster förstår ni och dem byter man inte i onödan!
Hallå dom är från 1961 = 53 (!) år gamla och helt sneda!

Jag är helt medveten att det oftast är så att hyrestagaren står för renoveringar som byte av golvmattor,tapetsering/målning mm mm.
Men jag tycker att det är jäkligt konstigt att hyresvärden aldrig oavsett om en golvmatta brukats av flera olika hyresgäster och inte bytts på många många år inte blir utbytt av i det här fallet Östhammarshem.
Det kan blir en dyr historia för den som tar över vissa lokaler där ingen renoverat ....och framför allt VARFÖR finns det inte ett eget intresse från hyresvärden att vilja hålla lokalerna fräscha?
Med tanke på priserna vi som hyr lokalerna betalar känns det ännu mer aktuellt!
 
Min lokal har jag hyrt sedan 14 eller om det är 15 maj ..... på Lördag är det 15 November och jag väntar fortfarande på ett element och en blombräda :P

Jag har absolut ingenting emot att betala efter marknadsvärde,men då ska marknadsvärdet vara baserat på just marknaden som råder HÄR på vår ort i vår kommun !