Semester sol och varma nätter!

Semester sol varma dagar och ljumna nätter!
Vilken underbar tid det är!
Nog för att man nästan får en chock när värmen kommer i en handvändning.
Den klarblå himlen ihop med värmen gör att tid och rum nästan förvinner,här hemma blev det inte middag förrän halv åtta,men å andra sidan,vem är hungrig i denna värme....vi höll till och med på att missa att handla idag,helt plötsligt var klockan nästan nio och karln fick väldigt bråttom till Ica.
 
......................................
 
Ibland önskar jag att vi Svenskar levde lite som man gör i exempelvis Makadi Bay i Egypten.
Där är allt styrt efter hettan.
Butikerna öppnar inte förrän på eftermiddagen men är istället öppna sent.
Förstå vad skönt att under semestertid kunna sköta inhandling på kvällen när alla hunnit äta och landa lite efter en varm dag....kanske ta cykeln till bageriet för en fika med familjen och vänner :)
Jag har sagt det förr och säger det igen,jag är född i fel land med fel "kultur".
 
......................................
 
Medan Teddan var till affären och handlade la jag en supertrött Nova-Li .
Precis som mig njuter hon för fulla muggar av den strålande solen och värmen.
Hon far som en tok i sin lilla pool och plockar med leksakerna,tar ett glädjevarv runt äppelträden och sen i poolen igen.
Ibland önskar jag att hon hade ett syskon att få leka med,jag minns ju hur kul Emil Albin och Ludvig haft tillsammans.
Hon blir nästan som ett ensambarn pga ålderskillnaden mellan henne och bröderna.
Just nu avgudar hon sina bröder men hon har någon slags förkärlek till Albin.
Hon trivs ihop med honom,till skillnad från äldsta och yngsta bröderna är han lugn och tålmodig och så snart han entrar rummet så tindrar hennes ögon och hon skiner som en sol !
Hon blir så hjärtskärande ledsen och helt förtvivlad så fort Albin ska iväg.
En jättejobbig situation eftersom han är i den åldern när man far och flänger ganska mycket.
 
......................................
 
När väl Nova-Li somnat tog det inte många minuter innan jag knoppade in,jag vaknade till av att Teddan kom hem från affären men somnade om igen.
Efter nästan 5 timmars sömn vaknade jag totalt dyngsvettig som man brukar säga :P
Jag hade lite solfrossa när jag la mig så varmaste filten med kläderna på
 kändes toppen ..... just då....
Sen var det omöjligt att somna om,gjorde ett försök bredvid min snarkande make men oavsett hur jag låg var det varmt.
Förflyttade mig till soffan i skinn,yeh klibbigt är bara förnamnet och till slut kände jag att  V A R F Ö R  ens ligga där och försöka tvinga fram sömn.
Efter en stund kom minsta sonen och sa "Mamma jag kan inte sova,det är såå varmt på mitt rum"
Men du,sa jag,då skiter vi i att sova....han bara tittade på mig ungefär som om jag var knäpp :P
I vanliga fall brukar jag nämligen uppmanande säga
"Men försök att somna,du måste sova!"
Nu gjorde jag tvärtom och det verkar som att det funkade bättre för efter lite mjölk och flingor i magen knallade han till sängen och somnade bums.
 
......................................
 
Nova-Li ska vara hemma från dagmamman idag då jag bestämt mig för att lägga allt med företaget åt sidan och åka och bada med henne,Ludvig och Ludvigs kompis!